雲心月性...

慈愛する和歌を拙筆くずし字で紹介致します。

アメリカ合衆国における日本文化の受容と展開

アメリカ合衆国における日本文化の受容と展開:

イェール大学、イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校、ウェスタミシガン大学、カリフォルニア大学サンタバーバラ校、カリフォルニア大学バークレー校における茶道、書道、『源氏物語』研究を中心に

                                  多紀理

 

 アメリカ合衆国において、日本文化は多様な形で受け入れられ、各大学においてもその研究と実践が積極的に行われております。特に、茶道、書道、そして『源氏物語』の研究は、日本文化の深淵を理解する上で重要な役割を果たしております。本稿では、イェール大学、イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校、ウェスタミシガン大学、カリフォルニア大学サンタバーバラ校、カリフォルニア大学バークレー校におけるこれらの活動に焦点を当て、その現状と意義を探究いたします。

 

1. イェール大学における茶道の普及と実践


 イェール大学では、日本の茶道に対する関心が高まりを見せております。例えば、2024年3月19日には、Future Leaders of Yale(FLY)とAsian Network @ Yale(ANY)の共催により、「FLY & ANY Tea Ceremony」というイベントが開催されました。この催しでは、The Green TeahouseのマネージングパートナーであるTing Luo氏を迎え、伝統的な中国茶の雰囲気を体験し、茶を飲む芸術について学ぶ機会が提供されました。 

 

 また、2011年4月22日には、「Spring Afternoon with Japanese Tea」と題したイベントが行われ、日本の茶や茶庭に関する講演、茶道のデモンストレーション、生け花の実演が実施されました。これらの活動を通じて、イェール大学では日本の茶道文化の理解と普及が進められております。

 

2. イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校における書道教育と文化交流


 イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校のジャパンハウスは、日本の美学に関する多様なコースを提供し、学生や地域社会に日本文化を紹介する役割を担っております。2025年4月22日には、福島県書道家である千葉青蘭氏を迎え、書道ワークショップが開催されました。このワークショップでは、参加者が書道の基本を学び、自らの作品を制作する機会が提供されました。

 

 さらに、同校では会津塗り漆器のワークショップや、張子の招き猫作りなど、多彩な日本文化体験の場が設けられており、学生たちは実践的な学びを通じて日本文化への理解を深めております。

 

3. ウェスタミシガン大学における『源氏物語』の研究と教育


 ウェスタミシガン大学のSoga Japan Centerは、日本の歴史、文化、ビジネス、科学技術に関する研究を推進しており、その一環として『源氏物語』の研究も行われております。同大学の学術誌『Transference』では、『源氏物語』に関連する詩の翻訳や研究が掲載されており、日本文学への理解を深める貴重な資源となっております。

 また、同センターは日本関連の研究や教育活動を支援し、学生や地域社会に日本文化を紹介する役割を果たしております。

 

4. カリフォルニア大学サンタバーバラ校における茶道の実践と教育


 カリフォルニア大学サンタバーバラ校では、日本の伝統文化である茶道の実践が行われております。特に、サンタバーバラ植物園内にある茶室「Shin Kan An」では、裏千家茶道の稽古が行われており、地域社会にも日本文化を紹介する場となっております。 この茶室では、加西宗恭先生の指導のもと、学生や地域住民が茶道の稽古に励んでおります。

 さらに、茶室は日本の伝統的な建築様式で建設されており、訪問者は日本の美意識や精神性を体感することができます。

 

5. カリフォルニア大学バークレー校における『源氏物語』の教育と研究


 カリフォルニア大学バークレー校では、日本文学の最高傑作とされる『源氏物語』の教育と研究が盛んに行われております。同大学の日本語学科では、平安時代の散文を扱うコース「JAPAN 140 Heian Prose」が開講されており、『源氏物語』や『枕草子』などの作品が精読されております。

 

 また、2019年には『源氏物語』に関する講演会「Talking About The Tale of Genji」が開催され、翻訳の歴史や物語における美と性など、多岐にわたるテーマでの議論が行われました。

 

結びにかえて


 アメリカ合衆国における日本文化の受容は、もはや単なる異国趣味の域を超え、学術的、芸術的、精神的な側面においても深まりを見せております。イェール大学における茶道実践や文化イベント、イリノイ大学アーバナ・シャンペーン校での書道ワークショップ、ウェスタミシガン大学での日本古典文学の研究、カリフォルニア大学サンタバーバラ校における茶室「Shin Kan An」の運営、バークレー校での『源氏物語』に関する講義と研究活動――これらの取り組みはいずれも、日米の文化的相互理解の深化を体現するものであります。

 

 こうした活動の根底には、単に知識としての日本文化を学ぶにとどまらず、その精神性や美意識に対する真摯な尊敬の念が感じられます。茶道における「和敬清寂」の理念、書道における筆致に込められた魂、そして『源氏物語』に描かれた移ろう感情の繊細さは、いずれも日本文化の核ともいえる要素であり、これを他文化圏において深く受けとめようとする姿勢は誠に意義深いものといえましょう。

 

 とりわけ『源氏物語』は、その文学的価値のみならず、ジェンダー、心理、政治、宗教、美意識といった多層的なテーマを内包しており、現代においてもなお読み継がれる理由が存しております。アメリカの大学における『源氏物語』研究は、そのような重層性に真正面から向き合い、時にはフェミニズム的観点やポスト構造主義的な枠組みを通じて再解釈を試みるなど、学術的にも極めて高度な展開を見せております。

 

 このように、アメリカにおける日本文化受容の現場は、文化の「移植」ではなく、相互理解と共感、さらには創造的再構築の場ともなっております。その根底にあるのは、異文化を単に「鑑賞」するのではなく、自らの感性や知性をもって「参与」するという姿勢にほかなりません。

 

 今後、両国間の文化的な交流がさらに深化するためには、こうした学術的実践がますます重要な役割を果たすことでしょう。そして、異なる文化を学ぶことが、自国文化へのまなざしをも新たにする契機となりうることを、私たちは改めて認識する必要があるのではないでしょうか。

 

参考文献


・Doris G. Bargen, A Woman’s Weapon: Spirit Possession in The Tale of Genji. University of Hawai‘i Press, 1997.

・Haruo Shirane, The Bridge of Dreams: A Poetics of The Tale of Genji. Stanford University Press, 1987.

・Melissa McCormick, Tosa Mitsuoki and the Revival of Yamato-e Painting. Harvard University Asia Center, 2000.

・イェール大学図書館公式サイト「FLY & ANY Tea Ceremony」イベントページ

イリノイ大学公式イベントカレンダー

・Western Michigan University ScholarWorks『Transference』アーカイブ

・Shin Kan An Tea House公式サイト

• • UC Berkeley Japan 140 Course Page

 

 


 

Reception and Development of Japanese Culture in the United States:

A Focus on the Practice and Study of the Tea Ceremony, Calligraphy, and The Tale of Genji at Yale University, the University of Illinois Urbana-Champaign, Western Michigan University, the University of California, Santa Barbara, and the University of California, Berkeley

By Tagiri

 

 

Introduction


Japanese culture has been embraced in the United States in a wide variety of forms, with academic institutions actively engaging in both the study and practice of its traditions. Among these, the tea ceremony, calligraphy, and The Tale of Genji hold particular significance in promoting a deeper understanding of Japanese aesthetics and thought. This paper focuses on how these cultural elements are being introduced, studied, and experienced at Yale University, the University of Illinois Urbana-Champaign, Western Michigan University, the University of California, Santa Barbara, and the University of California, Berkeley.

 

1. The Dissemination and Practice of the Tea Ceremony at Yale University


Interest in Japanese tea culture is steadily growing at Yale University. On March 19, 2024, an event titled “FLY & ANY Tea Ceremony” was co-hosted by Future Leaders of Yale (FLY) and the Asian Network @ Yale (ANY). This gathering featured Ms. Ting Luo, Managing Partner of The Green Teahouse, and offered participants an immersive experience in the aesthetics of traditional Chinese tea. While the event centered on Chinese traditions, it created an opportunity for broader intercultural appreciation and served as a point of entry for understanding Japanese tea culture as well.

 

Subsequently, on April 22, 2024, the university held another event entitled “Spring Afternoon with Japanese Tea,” which included a lecture on Japanese tea and tea gardens, a tea ceremony demonstration, and a presentation of ikebana. Through such events, Yale has become an important venue for promoting awareness and appreciation of Japanese cultural practices.

 

2. Calligraphy Education and Cultural Exchange at the University of Illinois Urbana-Champaign


Japan House at the University of Illinois Urbana-Champaign plays a central role in introducing Japanese aesthetics and traditional arts to both students and the local community. On April 22, 2025, the university hosted a calligraphy workshop led by Ms. Seiran Chiba, a master calligrapher from Fukushima Prefecture. Participants were given the opportunity to learn basic techniques and create their own calligraphic works, fostering both artistic skill and cultural empathy.

 

Beyond calligraphy, Japan House organizes hands-on workshops in Aizu lacquerware and papier-mâché maneki-neko (beckoning cat) making, among other activities. These immersive experiences help students build a deeper and more personal connection to Japanese cultural values through practical engagement.

 

3. Research and Education on The Tale of Genji at Western Michigan University


Western Michigan University’s Soga Japan Center is dedicated to fostering research and education on Japanese history, culture, business, and science. Within this framework, the study of The Tale of Genji is actively supported. The university’s academic journal Transference features translations and scholarly commentary on Japanese poetry and prose, including work related to The Tale of Genji. This journal serves as a valuable resource for promoting understanding of Japanese literature among English-speaking audiences.

 

The Soga Japan Center also hosts lectures, student symposia, and cultural outreach programs that introduce traditional and modern aspects of Japanese culture to the broader public, thereby building a bridge between East and West.

 

4. Practice and Education of the Tea Ceremony at the University of California, Santa Barbara


At the University of California, Santa Barbara, the tea ceremony is not only studied but actively practiced. Within the Santa Barbara Botanic Garden lies the tea house Shin Kan An, where lessons in the Urasenke tradition are held regularly. Under the guidance of Professor Sōkyō Kasai, students and members of the local community can participate in tea gatherings and learn the philosophical and aesthetic principles that underlie the art.

 

The tea house itself, constructed in the traditional Japanese architectural style, offers visitors a tangible experience of wabi-sabi, the Japanese aesthetic of rustic elegance and impermanence. This space serves as a cultural sanctuary where mindfulness, harmony, and respect are cultivated through practice.

 

5. Interdisciplinary Research and Education on Classical Japanese Literature at the University of California, Berkeley


The University of California, Berkeley has long been a hub for Japanese studies, particularly in the field of classical literature. The Department of East Asian Languages and Cultures offers comprehensive courses on The Tale of Genji, taught by distinguished scholars such as Dr. Tomoko Kitagawa and Professor Alan Tansman. Their instruction draws upon an interdisciplinary approach, incorporating perspectives from gender studies, religious thought, and visual culture.

 

Berkeley’s East Asian Library houses an extensive collection of rare Japanese manuscripts and illustrated editions of The Tale of Genji, which support in-depth academic research. The university also regularly hosts symposia and guest lectures by international experts in classical Japanese literature, creating an environment in which scholarly inquiry and cultural appreciation go hand in hand.

 

These efforts not only preserve and transmit the literary heritage of Japan but also foster transpacific dialogue, allowing both scholars and students in the United States to engage deeply with the richness of Heian-period aesthetics and narrative form.

 

In Conclusion


As demonstrated by the aforementioned institutions, the reception and development of Japanese culture in the United States are flourishing through multifaceted academic and cultural activities. The tea ceremony, calligraphy, and scholarly engagement with The Tale of Genji are not only appreciated as traditional art forms but are also reinterpreted in contemporary contexts, offering new meanings and connections for twenty-first-century audiences.

 

By cultivating spaces of cultural encounter—whether in the intimacy of a teahouse, the focused atmosphere of a calligraphy studio, or the intellectual rigor of the university seminar room—these American institutions are helping to sustain and evolve the legacy of Japanese cultural traditions. In doing so, they also underscore the universal human values embedded in these practices: mindfulness, harmony, aesthetic sensibility, and an enduring reverence for the past.

 

The continuation of such efforts will be essential for deepening cross-cultural understanding and ensuring that the elegance and insight of Japanese classical culture remain vibrant and accessible, both in the United States and beyond.

 

References


・Doris G. Bargen, A Woman’s Weapon: Spirit Possession in The Tale of Genji. University of Hawai‘i Press, 1997.

・Haruo Shirane, The Bridge of Dreams: A Poetics of The Tale of Genji. Stanford University Press, 1987.

・Melissa McCormick, Tosa Mitsuoki and the Revival of Yamato-e Painting. Harvard University Asia Center, 2000.

・Yale University Library Official Website, “FLY & ANY Tea Ceremony” Event Page

・University of Illinois Urbana-Champaign Official Events Calendar

・Transference Archive, ScholarWorks at Western Michigan University

・Shin Kan An Tea House Official Website

• • UC Berkeley “Japan 140: Heian Prose” Course Page

 

 

 


 

tagiri.hatenablog.com

 

[rakuten:rakutenkobo-ebooks:13751664:detail]

[rakuten:rakutenkobo-ebooks:19403898:detail]

 

NUROモバイル

NUROモバイル ソニーネットワークコミュニケーションズ

 

 

————————————————————————
【ご紹介された方限定】Ploom AURA を14日間お試ししませんか?】

■ Ploom AURA フリートライアルのポイント

1. お申し込みは無料&事前お支払い手続きも不要で、簡単にお申し込みできます
2. Ploom AURA とたばこスティック(9種類×1箱ずつ)を14日間お試しいただき、アンケートにご回答いただきます
3. 14日間のフリートライアル後、Ploom AURA をご購入(1,480円)又はご返却のどちらかをご選択ください
4. ご返却をご希望される場合も送料はかかりません


詳しくは以下URLをご確認ください。

https://www.clubjt.jp/brand-site/ploom/contents/free-trial/?t=44af5b699c2d4514a24c8b3a4be2b1fb

 
————————————————————————

PR